سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخلاق جنسی

ارسال‌کننده : در : 87/8/20 11:35 صبح

نکته ی ابتدایی این که به شخصه معتقدم بنا به دلایل گوناگون کلمه ی سکس در فرهنگ امروز جامعه ی ما بار معنایی بسیار منفی ای داره و لذا من هم در استفاده کردن از اون خودم رو محدود می کنم. هر چند به راحتی نمی توان کلمه ای پیدا کرد که تمام معانی اون رو پوشش بده و این بار منفی را هم نداشته باشد.

ابتدا نگاهم رو به این مقوله بگم. وقتی به این موضوع فکر میکردم یاد کتاب شهید مطهری افتادم در زمینه ی اخلاق جنسی. رسانه هم با توجه به نقش مهمی که داره باید از یک سری باید ها و نباید ها پیروی کنه. در نتیجه اخلاق جنسی در رسانه موضوعیت پیدا می کنه.

استاد مطهری برای شناسوندن بهتر مطلب ابتدا میاد اصول اخلاق جنسی غرب رو بیان میکنه. و بعد هر کدوم رو تفسیر و نقد می کنه. بیان این اصول خالی از لطف نیست و تقریبا جواب هاش برای ما واضح هست. اگر هم نیست کتاب اخلاق جنسی شهید مطهری در دسترس هست.

این اصول از این قرارند:

1- آزادی هر فرد محترم و محفوظ است مگر آنجا که مزاحم آزادی دیگران باشد.(آزادی را جز با آزادی نمی توان محدود کرد)

2- سعادت بشر در گرو پرورش استعدادهای درونی اوست. آشفتگی ها و ناراحتی های روانی به سبب آشفتگی در غرائز به خصوص غریزه ی جنسی است.

3- رغبت بشر در اثر منع فزونی میگیرد و در اثر ارضا فروکش می کند.

این سه رو اصول نوین جنسی نام گذاشتن و روابط رو بر اساس این ها ساماندهی کردند. هر چند میدونیم بعد از گذشت زمان نه چندان طولانی یکی از چیزهایی که اصلا سامان نداره همین روابط جنسی در کشورهای غربیه.

این یک اشاره بود. بررسی مقوله ی روابط و بهره ی جنسی، بیشتر متوجه قسمتی از رسانه است که در اختیار حکومت نیست. در مواردی مثل تلویزیون، مطبوعات، رادیو و امثال این ها چون تحت نظارت حکومت عمل می کنن همان نگاه محتاطانه و دینی غالبه و اصولا جو جامعه هم همین رو می پسنده.

در نتیجه این مبحث بیشتر در مورد رسانه های بدون کنترل اجتماعی ،‏یعنی شبکه های ماهواره ای و اینترنت صدق می کنه. دخالت در این دو مورد هم برای اعمال پیشگیرانه ممکن نیست. در نتیجه تنها و تنها همه چیز بر می گردد به خود شخص. از این جهت کاربران اینترنت به خصوص پسرهای نوجوان و جوان در محدوه ی تقریبی سنی 13 تا 21 سال در معرض آسیب های جدی قرار دارند که منجر به ناراحتی ها و آشفتگی های روحی ماندگار و بروز عقده های جنسی و عادات خطرناک می شه. با این حساب فیلترینگ سایت های غیر اخلاقی ضروری به نظر می رسد.

کسانی که می خوان رفتارهای خلاف عرف و دین خودشون در محیط های مجازی رو موجه جلوه بدن به یکی از اون سه مورد که گفتم اشاره میکنن. اگر هر شخص برای خودش این ها رو تجزیه و تحلیل کنه می تونه به یک دیدگاه مورد قبول دست پیدا کنه.

مورد دوم که می خوام اشاره کنم از طرف عکس ماجراست. رفتارهای بین دو جنس مخالف از نظر من در بین افراد به اصطلاح مذهبی (چیزی که ما به اون رو مذهبی می گیم) تا حدودی نادرسته. در واقع قشر مذهبی جامعه که خودشون رو مقید به رعایت یک سری مسائل دینی میدونن به علت افراط در مقوله ی تفکیک جنسی و بوجود آوردن خیلی از تابو های بی دلیل در معرض عقده های جنسی قرار دارن. این موضوع رو نمی تونم بیش از این باز کنم و دلیل گفتنش هم دیدن مثال هایی از این افراد بوده.

ببخشید که بیشتر از دو دقیقه شد. خب نتونستم کمش کنم.




کلمات کلیدی :